Saturday 15 October 2011

CAT C15 ACERT


Saya sangat jarang mengumpul skala 1:12. Tetapi apabila terlihat c15 terus terpikat. Bukan apa sebelum ini saya banyak mengumpul model cat berskala 1:50, kebanyakkan bahagian enjin tidak dapat dilihat, jadi dengan adanya model enjin ini maka dapat saya bayangkan tentang kehebatan mesin Caterpillar ini. Model ini merupakan satu-satunya skala 1:12 keluaran Norscot bagi model Caterpillar keluarannya. C15 ini merupakan enjin yang digunakan untuk model seperti excavator 374D yang mempunyai 6 silinder,


Bore/stroke - 5.4 x 6.75 in
Displacement - 925 cu
Weight - 2890 lb
Horsepower - 435 to 550 @ 2100rpm
Torgue - 1550 to 1850 lb-ft @ 1200 rpm.

Enjin ini didatangkan dengan kuasa turbo Diesel.


Keseluruhan model ini diperbuat daripada metal diecast yang agak berat dan beberapa campuran plastik part serta getah yang agak minimum, namun ianya tidak mencacatkan penampilannya. Seterusnya bahagian enjin ini telah dicat dengan begitu kemas sekali dengan warna kuning yang menjadi simbol mesin Caterpillar. Didatangkan bersama tapak pemegang bagi memastikan kedudukan enjin tetap dan stabil. Cuma kekurangan disini adalah tiada logo lable-label arahan atau amaran , memandangkan model ini bersaiz besar maka dengan adanya label ini tentu akan dapat memberi gambaran lebih realistik. Saya cadangkan anda membuat sendiri label tersebut menggunakan waterslide decal.

Kedudukan fly wheel yang boleh digerakkan menambahkan lagi penampilan model ini. Kepada pengumpul mesin Caterpillar, ini merupakan salah satu koleksi yang perlu ada dalam senarai anda.

No comments:

Post a Comment